torsdag 17 maj 2012

Malmö Konsthalllekparken/Spirallekparken/Magistratsparken: hypad & designad medelmåtta

STORLEK: Medel
POPULARITET: populär av någon anledning.
SKICK: Gott skick


UTRUSTNING/INNEHÅLL
-Tre gungor varav en babygunga.
-En STOR korggunga
-Sandlåda
-Flertalet designade metallrörsfigurer tänkta att krypa/klättra i.


ÖVRIGA FACILITETER
-Bänkar


BESKRIVNING
Precis vid Malmö Konsthall, Malmö Operan och i Magistratsparken ligger denna park som, misstänker jag, har haft ambitionen att få en konstnärlig touch i utformningen av många av sina redskap. Dom ser bra ut, absolut. Men min invändning är att de är rätt tråkiga för barnen. De står där, stelt och fast monterade - när man istället hade kunnat go bananas och skapa galna grejer som snurrar, tippar, lutar, etc, etc. 


FUNKTIONSHINDER-/HANDIKAPPVÄNLIGHET
Handikappsvänlighet: god.
Gummimatta och/eller tunnt grus i merparten av lekparken (gungorna undantaget). Samtliga spiralleksaker är nåbara med rullstol. 


PLUS
+Leksaker/utrustning som inte finns någon annanstans
+Ligger mitt i den väldigt trivsamma, stillsamma, Magistratsparken.
+Centralt


MINUS
-Ingen toalett i anslutning (finns dock inne på konsthallen, 100 m bort).
-Alltför stela leksaker. Det känns som designen fått gå lååångt före funktionaliteten och barnens nöje.
-Ligger ganska nära tungt trafikerad väg.


BETYG
3/5














SLUTORD/KOMMENTAR
Det tycks finnas en utbredd åsikt att denna lekpark är väldigt bra och rolig. Detta är fel. Missförstå mig rätt; den är OK... den är godkänd... den duger. Punkt. Släpper man blicken från de designade plåtrasslena är detta nämligen en park i samma liga som de andra basicparker jag tagit upp. Men ändå tycks denna park ha lite finare anseende... är det p g a konsthallen(?).


BILDER

"Jaha... hur leker jag med denna...?"

"Wow! Cool snurra/karusell!" Nej, den snurrar inte. 



Visa större karta

2 kommentarer:

Anonym sa...

När vår förskola besöker den här lekplatsen så har barnen väldigt roligt. Den du har kommenterat som "Jaha... hur leker jag med denna...?" brukar vara fyllda med barn som klättrar igenom cirklarna från den ena änden till den andra utan att röra mark. Det jag verkligen inte gillar med lekplatsen är placeringen. Ett staket hade varit mycket lämpligt. Tack för alla recensionerna.

Unknown sa...

Några bilder tagna från igår:
https://www.instagram.com/p/BvYcwNUH-PF/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=5yxvawd9c1pk